فواید روغن معطر کاسیا یا دارچین چینی

فواید روغن معطر کاسیا یا دارچین چینی

خواص روغن کاسیا یا دارچین چینی برای سلامتی را می‌توان به خواص آن به عنوان یک ماده‌ی ضد اسهال، ضد افسردگی، ضدعفونی‌کننده، ضد سرطان، ضد میکروب، ضد رماتیسم، ضد آرتریت، قابض، ضد ویروس، ضد نفخ، تب‌بر، محرک و قاعده‌آور نسبت داد.

نام علمی کاسیا، کاسیا Cinnamomum است. کاسیا با دو نام دیگرِ Cassia Larus و Cinnamomum Aromaticum نیز شناخته شده‌است. این درخت همیشه سبز، بومی چین و برمه است و معمولا به عنوان دارچین چینی شناخته می‌شود. پوست این درخت درست مانند دارچین برای طعم دادن به غذاها و نوشیدنی‌ها، استفاده می‌شود. روغن معطرکاسیا توسط تقطیر بخار برگ و شاخه‌های آن به‌دست می‌آید. پوست آن نیز گاهی برای استخراج روغن به کار می‌رود. اجزای اصلی روغن معطرکاسیا عبارتند از بنزآلدهید، چاویکول، سینامالدهید، سینامیل استات و لینالول. درمانگرهای چینی از قدیم‌الایام کاربردهای دارویی روغن کاسیا یا دارچین چینی را می‌دانستند. اعتقاد بر این است که استفاده از این گیاه از چین به سایر نقاط جهان منتقل شده‌است.

اما این خواص دارویی چه هستند؟ بیایید آنها را در ادامه‌ی مقاله، با جزییات بیش‌تری بررسی کنیم.

خواص روغن کاسیا یا دارچین چینی برای سلامتی

۱. اسهال را درمان می‌کند.

روغن کاسیا یا دارچین چینی دارای خواص متنوعی برای سیستم گوارش است. یکی از خواص آن عملکردی است که به عنوان یک عامل ضد اسهال دارد. این روغن را می‌توان برای محدود کردن حرکات روده و توقف اسهال مورد استفاده قرار داد. روغن معطر کاسیا به عنوان یک عامل ضد میکروبی، اسهال ناشی از میکروب را نیز درمان می‌کند. این روغن رشد میکروب‌ها را متوقف می‌کند و به لطف فیبری که دارد، از بروز اسهال جلوگیری می‌کند. فیبر قادر است حرکات روده را به حالت طبیعی دربیاورد.

۲. دارای خواص ضد افسردگی است.

روغن کاسیا یا دارچین چینی با افسردگی مبارزه می‌کند، خلق و خوی فرد را بهبود می‌دهد و احساسات گرم در ذهن و بدن ایجاد می‌کند.

۳. دارای خواص ضد تهوع است.

این روغن را می‌توان برای درمان حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ استفاده کرد. روغن معطر کاسیا احساس طراوت را ایجاد می‌کند و حالاتی را که موجب تهوع و استفراغ می‌شوند، ‌از فرد دور می‌کند.

۴. خواص ضدشیرآوری دارد.

این روغن می‌تواند ترشح شیر را کاهش دهد و بنابراین برای مادرانی که به نوزادشان شیر می‌دهند توصیه نمی‌شود.

۵. ضد روماتیسم و ضد آرتریت (التهاب مفاصل) است.

از آن‌جایی که روغن کاسیا یا دارچین چینی گردش خون را بهبود می‌دهد و یک ماده‌ی محرک است می‌تواند باعث افزایش گردش خون شود و گرما را به مفصل و سایر قسمت‌های تحت تاثیر روماتیسم و آرتریت در بدن می‌آورد و شما را از این اختلال ناراحت‌کننده رهایی می‌بخشد.

۶. خواص ضد میکروبی دارد.

روغن معطرکاسیا (دارچین چینی) مانع رشد میکروب‌ها می‌شود و از بدن در برابر عفونت‌های میکروبی محافظت می‌کند. این ویژگی برای درمان عفونت‌های میکروبی در مجرای ادرار، روده‌ی بزرگ (کولون)، کلیه‌ها، دستگاه ادراری و سایر قسمت‌های بدن مفید است.

۷. دارای خواص قابض است.

این ویژگی روغن معطرکاسیا تاثیرات مثبت بسیار زیادی دارد: لثه‌ها و ریشه‌های مو را تقویت می‌کند، ماهیچه‌ها را سفت می‌کند و پوست را بالا می‌کشد. این روغن همچنین با منقبض کردن عروق خونی به توقف خونریزی کمک می‌کند.

۸. گردش خون را بهبود می‌دهد.

روغن کاسیا یا دارچین چینی باعث افزایش گردش خون می‌شود و بنابراین توزیع مناسب مواد مغذی و اکسیژن را به تمام قسمت‌های بدن تسهیل می‌کند. این ویژگی همچنین برای مبارزه با روماتیسم و آرتریت (التهاب مفاصل) مفید است.

۹. خواص ضد ویروسی دارد.

این روغن برای مقابله با عفونت‌های ویروسی نیز موثر است و از بدن در برابر سرفه و سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های ویروسی محافظت می‌کند.

۱۰. قاعده‌‌آور است.

روغن کاسیا یا دارچین چینی درد قاعدگی را تسکین می‌دهد و راه‌های عبور خون را باز می‌کند. این روغن معطر همچنین از علائمی مانند سردرد، تهوع و خواب‌آلودگی که معمولا با قاعدگی همراه است را تسکین می‌دهد.

۱۱. تب را پایین می‌آورد.

از آن‌جایی که روغن معطر کاسیا یک عامل ضد باکتری و ضد ویروسی است، می‌تواند با عفونت‌هایی که سبب بروز تب شده‌اند مبارزه کند و به این ترتیب موجب کاهش درجه حرارت بدن شود. تاثیری مثبتی که این روغن روی گردش خون دارد نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اثر گرم‌کننده‌ی روغن معطر کاسیا (دارچین چینی) به پایین آمدن تب نیز کمک می‌کند.

۱۲. یک عامل تحریک‌کننده است.

این روغن معطر عملکردهای بدن، متابولیسم، ترشحات، خروج مواد زائد، گردش خون و همچنین سیستم عصبی و مغز را تحریک می‌کند، و در نتیجه سبب می‌شود که فعال‌تر و هوشیارتر باشید.

۱۳. ضد نفخ است.

روغن معطر کاسیا (دارچین چینی) گازهایی را که در روده تشکیل شده‌اند می‌شکند و آنها را از بدن خارج می‌کند. این روغن همچنین تشکیل هر گونه گاز دیگری را متوقف می‌کند.

خواص دیگر روغن معطر کاسیا (دارچین چینی)

این روغن می‌تواند برای درمان خونریزی رحم و سایر خونریزی‌های داخلی و خارجی به علت خواص قابضی که دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

روغن معطر کاسیا همچنین از دست دادن میل جنسی و اختلالات جنسی مانند سرد مزاجی و ناتوانی جنسی را درمان می‌کند، و همچنین اختلالات گوارشی، نفخ شکم، کولیک، اختلالات معده، سردرد و درد کلی بدن را بهبود می‌دهد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که روغن معطر کاسیا یا دارچین چینی ظرفیت این را دارد که به عنوان یک عامل ضد باکتری طبیعی در صنایع غذایی استفاده شود.

هشدار: این روغن معطر باعث تحریک و حساسیت پوست و غشای مخاطی می‌شود، بنابراین باید در دوران بارداری از مصرف آن پرهیز کنید.

روغن‌های مناسب برای ترکیب کردن با روغن معطر کاسیا: روغن معطر گل حنا، فلفل سیاه، زیره، بابونه، گشنیز، نعناع، زنجبیل، کندر، شمعدانی، جوز هندی، رزماری و بعضی از روغن‌های معطر مرکبات با روغن معطر کاسیا ترکیب خوبی را تشکیل می‌دهند.

 

منبع: bazdeh و organicfacts


مطالب مرتبط:

خواصی از روغن رزماری که معجزه می کند

خواص روغن بادام تلخ و شیرین

۱۰۲ خاصیت روغن زیتون

ارسال نظر

Cart
Your cart is currently empty.